
 

VILNIUS UNIVERSITY 

LITHUANIAN INSTITUTE OF HISTORY 

 

 

 

 

 

 

INGA ZAKŠAUSKIENĖ 

 

 

 

WESTERN RADIO BROADCASTS TO SOVIET LITHUANIA 1950 – 1990  

 

 

 

 

Summary of doctoral dissertation 
Humanitarian sciences, history (05H) 

 

 

 

 

 

 

 

Vilnius, 2015 

 



 

 

 

 

The Doctoral Dissertation was prepared at Vilnius University during 2010 – 2015.  

 

Scientific Supervisor: 

Doc. dr. Algirdas Jakubčionis (Vilnius University, Humanitarian Scienses, History – 05 H). 

 
The Dissertation is being defended at the Council of Scientific field of History at 
Vilnius University: 
 
Chairman – prof. dr. Šarūnas Liekis (Vytautas Magnus University, Humanitarian Sciences, 
History – 05 H). 
Members: 
Prof. dr. Zenonas Butkus (Vilnius University, Humanitarian Sciences, History – 05 H). 
Doc. dr. Aurimas Švedas (Vilnius University, Humanitarian Sciences, History – 05 H). 
Dr. Saulius Grybkauskas (Lithuanian Institute of History, Humanitarian Sciences, History – 
05 H). 
Doc. dr. Vygantas Vareikis (Klaipeda University, Humanitarian Sciences, History – 05 H). 
 
 
 
The public defense of the dissertation will be held at the meeting of Council of Scientific 
Field of History in the 211 auditorium of the Faculty of History of Vilnius University at 3 
p.m. on 20 February 2015. 
 
Adress: Universiteto g. 7, LT-01513, Vilnius, Lithuania. 
 
The summary of doctoral dissertation was distributed on January 2015. 
The doctoral dissertation is available at Vilnius University and Lithuanian History Libraries 
and Vilnius University online page: www.vu.lt/lt/naujienos/ivykiu-kalendorius 
 

 

 

 



 

 

VILNIAUS UNIVERSITETAS 

LIETUVOS ISTORIJOS INSTITUTAS 

 

 

 

 

 

 

 

INGA ZAKŠAUSKIENĖ 

 

 

 

VAKARŲ RADIJO TRANSLIACIJOS  

Į SOVIETINĘ LIETUVĄ 1950 – 1990 METAIS 

 

 

Daktaro disertacija 

Humanitariniai mokslai, istorija (05 H) 

 

 

 

 

 

Vilnius, 2015 



 

 

 

	
  
	
  

 

 

Disertacija rengta Vilniaus universitete 2010 – 2015 m. m. 

 

Mokslinis vadovas – doc. dr. Algirdas Jakubčionis (Vilniaus universitetas, humanitariniai 
mokslai, istorija – 05 H). 
 
 
Disertacija ginama Vilniaus universiteto Istorijos mokslo krypties taryboje: 
 
 
Pirmininkas – prof. dr. Šarūnas Liekis (Vytauto Didžiojo universitetas, humanitariniai 
mokslai, istorija – 05 H). 
Nariai: 
Prof. dr. Zenonas Butkus (Vilniaus universitetas, humanitariniai mokslai, istorija – 05 H). 
Doc. dr. Aurimas Švedas (Vilniaus universitetas, humanitariniai mokslai, istorija – 05 H). 
Dr. Saulius Grybkauskas (Lietuvos istorijos institutas humanitariniai mokslai, istorija – 05 
H). 
Doc. dr. Vygantas Vareikis (Klaipėdos universitetas, humanitariniai mokslai, istorija – 05 
H). 
 
 
 
Disertacija bus ginama viešame Istorijos mokslo krypties tarybos posėdyje 2015 m. vasario 
mėn. 20 d. 15 val. Istorijos fakulteto 211 auditorijoje. 
 
Adresas: Universiteto g. 7, LT-01513, Vilnius, Lietuva. 
 
Disertacijos santrauka išsiuntinėta 2015 m. sausio mėn. 20 d. 
 
Disertaciją galima peržiūrėti Vilniaus universiteto, Lietuvos istorijos instituto  bibliotekose 
ir VU interneto svetainėje adresu: www.vu.lt/lt/naujienos/ivykiu-kalendorius 
 
 



	
   5	
  

 
Western radio broadcasts were an effective tool of implementing Western states’ 

policy during the Cold War. The authorities of the U.S. foreign policy-making realised early 

enough that the winning or losing of the Cold War will take place in the context of public 

opinion rather than be determined by the hostilities in the battlefield. Having realised the 

threat of communism, in the early stages of the Cold War the U.S. government 

supplemented the so-called restraint policy by a wide scope of special secret operations that 

were targeted at the liberation of Eastern Europe and overthrow of the Soviet government. 

Radio broadcasting operations which had to reach the states of the Soviet bloc through the 

Iron Curtain, were entrusted the mission of encouraging resistance to the firmly entrenched 

communist regime by means of radio waves. Having witnessed controversially interpreted 

historical moments at the beginning of their establishment and after the USA government 

had modified the goals set for radio broadcasts, in the middle of 1970’s radio stations 

Laisvoji Europa (Radio Free Europe) and Laisvė (Radio Liberty) acquired the status of an 

instrument of public diplomacy. The concept of public diplomacy is defined as the 

government’s attempts to access foreign states’ audiences without keeping any international 

relations with the governments of those states. Although in implementing the goals of their 

foreign policy the USA refused propaganda as a means of fighting communism, however 

their attempts to affect the development of the societies of the Soviet bloc states remained 

an unconventional instrument in the ideological battle with the Soviet Union. 

Western radio broadcasts have not been researched extensively in Lithuanian 

historiography. First and foremost, the analysis of U.S. radio station broadcasts to the Soviet 

Lithuania reveal the type of policy that the United States implemented during the Cold War 

in terms of its relations with Lithuania by means of public diplomacy rather than traditional 

diplomacy. Despite the officially declared policy of non-recognition of the annexation, the 

incorporation of the Lithuanian territory into the Soviet Union de facto restricted U.S. 

government’s possibilities to implement any activity with respect to the occupied Baltic 

states by posing a threat to the bilateral relations with the USSR. Whereas acting by means 

of public diplomacy, essentially via radio broadcasts which provided an opportunity to 

avoid any direct contact with the Soviet government in this sphere, the USA had a chance to 



	
   6	
  

contribute to Lithuania’s gradual liberation from the Soviet Union’s regime. Studies of 

Western radio broadcasts are important not only in analysing the policy implemented with 

regard to Lithuania but also in revealing fundamental processes of the society’s 

development, differences of ideological indoctrination from those of other Soviet societies, 

the changing relationship of their members with the Soviet system, and also the position of 

the regime itself with regard to various threats. In addition, such a study would be 

significant in enabling further analyses of the impact of Western radio broadcasts on the 

Soviet Lithuania. 

The analysis of the processes taking place in the Soviet Lithuanian society reveals 

that Western radio broadcasts produced for each state of the Baltic Bloc in their native 

languages motivated citizens’ passive resistance, distrust in the Soviet regime as well as led 

to questioning its legitimacy and achievements. The view that during the Cold War the USA 

sought to affect the inner development of the Soviet Lithuania’s society by means of radio 

broadcasts provides an opportunity to assess the policy of the non-recognition of the 

annexation of the Baltic States’ territory in a different light and to analyse political and 

socio-cultural processes in the Soviet Lithuania’s society from a new perspective. 

Relevance of the topic. The relevance of the subject analysed is determined by the 

lack of research on Western radio broadcasts to the Soviet Lithuania. For the first time 

Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) corporate documents stored in the Hoover 

Institution have been made public which reveal the place of the Baltic States, including 

Lithuania in USA’s foreign policy implemented at that time. At the dawn of the Cold War, 

the makers of U.S. national security policy, in forming the model of the war against 

communism by means of unconventional fighting measures had planned a certain role for 

Lithuania. The numerous studies by U.S. state institutions on the Soviet Lithuanian society 

and history that have been extensively used in this thesis as a reference point reveal the 

Anglo-Saxon assessment of those events which enriches the view that to this day is 

widespread in Lithuanian historiography. 

Studies on the topic of the Cold War in the geopolitical scope carried out in the West 

and in Lithuania have been ample, therefore a parallel analysis on the level of ideology and 



	
   7	
  

values helps acquire more profound understanding and re-evaluate the processes that took 

place at the time. Based on Professor Y. Richmond’s argumentation regarding the collapse 

of the Soviet Union, the spread of Western ideas and values via radio channels was one of 

the crucial factors that led USSR to its dissolution. The Iron Curtain which prevented any 

spread of Western press or cultural exchange without the looming shadow of security 

services, was permeable to radio waves which at the early stages of the Cold War had 

already been used to spread information that was ideologically unwelcome and 

unfavourable to the USSR. The present work on Western radio broadcasts to the Soviet 

Lithuania and their effect is analysed from the perspective of the spread of ideas and values, 

taking into account their perception among local citizens and the Soviet government’s 

response to them by means of ideological warfare. 

In addition, the U.S. foreign policy implementation with respect to Lithuania in the 

context of public diplomacy has been very scarcely researched. The fact that by making use 

of radio station broadcasts the U.S. government sought to influence the development of the 

Soviet Lithuanian society’s views shows that in addition to the policy of non-recognition of 

Lithuanian territory’s annexation which was implemented throughout the whole period of 

the occupation, use was also made of non-traditional measures of diplomacy which had to 

contribute to the ultimate goal, i.e. the overthrow of the Soviet regime. The realisation of the 

relations between USA and the Soviet Lithuania in the framework of public diplomacy is a 

novel scholarly work adding to the field of studies of international relations during the Cold 

War. The novelty of the research is also determined by the fact that even in Western 

historiography, in which research on Western radio broadcasts draws considerably more 

attention than in Lithuania, radio broadcasts and their impact have been analysed by treating 

the Baltic States as a single entity without a detailed account of the specificity characteristic 

to each state in its own right. In this regard, the review of specific foreign broadcasts to the 

Soviet Lithuania fills a significant research gap. Especially great attention in this work is 

given to the analysis of the audiences of foreign radio broadcasts in the Soviet Lithuania 

which provides new insights into the development of a Soviet society, its relationship with 



	
   8	
  

the regime and potential influence of external forces to its internal development and the 

study contributes to the area of Soviet societies' research. 

The relevance of the study is also clear in the context of current geopolitical events 

when regime states gradually implement censorship policy of web space, radio waves 

become the most effective means of freely reaching the audiences that have been isolated 

from information by their local authorities. 

The object of the research is U.S. radio broadcasts to the Soviet Lithuania in 1950 – 

1990 which are investigated based on a complex source analysis. 

The chronological boundaries in the thesis are established on the basis of the key 

moments in U.S. foreign policy and in the general geopolitical situation. In April 1950 an 

intensive propaganda programme Campaign of Truth was launched at the initiative of U.S. 

President H. Truman. The aim of the campaign was to strengthen their position in the 

information battle and counter the anti-Western propaganda spread by the Soviet regime. 

The Soviet Union, in its own turn, responded to the U.S. government’s actions by broadcast 

suppression which they started the same year. On February 16, 1951, the first broadcast of 

The Voice of America (Lith. Amerikos balsas) of the Lithuanian language service opened the 

period of U.S. radio broadcasts specifically produced for the Soviet Lithuania which lasted 

more than half a century. The diachronic end point in the analysis is Lithuanian National 

Revival and the year of the declaration of independence, i.e. the time when radical changes 

were taking place in the country in terms of its political system and when its international 

status was not clearly defined. At that time the news broadcast via radio channels was 

particularly significant in informing Lithuanian citizens about the ongoing events and 

changes. Although Radio Free Europe and Voice of America produced programmes in 

Lithuanian until 2004 and 2003, respectively, after the Cold War ended and the barrier of 

free information flow removed, U.S. radio broadcasts played a secondary role both in 

informing Lithuanian citizens and in shaping their views. In the period under investigation, 

it is possible to distinguish the boundary of the middle of 1970’s, when in 1974–1975 the 

U.S. government changed their perspective towards foreign audiences and refused brutal 

spread of propaganda in their use of political measures via radio channels. In 1974 a 



	
   9	
  

solution was reached regarding another important issue that was debated for over two 

decades, i.e. the question of establishing the Lithuanian editorial office of the Radio Liberty 

which was constantly escalated by Lithuanian emigrants. On January 4, 1975, the Soviet 

Lithuania heard the first radio programme in its native language broadcast by the American 

radio that thereby directly conducted its foreign policy. Before that programmes in 

Lithuanian were produced only by the Voice of America and Vatican Radio. Vatican Radio 

broadcasts in Lithuanian are not analysed in this thesis for a few reasons. Firstly, its radio 

programmes were targeted at a specific audience, i.e. believers and their main goal was to 

promote the idea that faith can win over atheism. Secondly, until 1967 Vatican Radio 

programmes were broadcast irregularly, a few times per week, their length was up to 15 

minutes and they did not have a tangible and systematic effect on the radio’s audience. 

Treating radio broadcasts as an instrument of implementing the government’s foreign 

policy, according to Vatican Radio’s statute, a radio is not considered an official voice of 

the Holy See, therefore the content of it programmes is exclusively the responsibility of the 

radio. The decision not to include Vatican Radio broadcasts was also made having 

researched a survey of the Lithuanian radio audience in which Vatican Radio programmes 

are mentioned only episodically as well as KGB reports which mainly include USA radio 

stations’ programmes in the list of Western broadcasts most perilous to the regime. 

However, this does not exclude the assumption that in prospective studies a more detailed 

analysis of Vatican Radio broadcasts could contribute to revealing the specificity of a 

significant element of the Soviet Lithuanian society. 

Among the main radio stations that conducted consistent and systematic activity of 

conveying radio programmes to the USSR listed in Western historiography are Voice of 

America, Radio Liberty, Radio Free Europe, BBC, Deutsche Welle and RIAS (U.S. financed 

radio station that broadcast from Western Berlin to Eastern Germany). Of all these radio 

stations, programmes produced specifically to Lithuania were prepared only by those 

stations that were financed by the U.S. government. Therefore only these stations’ 

programmes have been chosen for the analysis of the present study. 



	
   10	
  

The term Western radio broadcasts in the thesis refers to programmes in the 

Lithuanian language targeted specifically at the Soviet Lithuanian society that were 

broadcast by radio stations established at the initiative of the USA. Apart from the Voice of 

America, Radio Liberty, and Radio Free Europe, Lithuanian audience were able to listen to 

the programmes of the BBC and Deutsche Welle, however, they were mainly targeted at the 

Soviet Union in general and broadcast in Russian. Madrid Radio, Rome Radio and the 

Catholic Radio Veritas that broadcast programmes in Lithuanian were established at the 

initiative of the Supreme Committee for the Liberation of Lithuania the information centre 

of which prepared 15–20 minute programmes. Since the governments of Spain, Italy and 

Philippines contributed to the establishment of these radio broadcasts by only providing 

radio air and moral support to the occupied Lithuania the activity of these radio stations is 

not examined in this work. In those places of the research that tackle absolutely all Western 

radio broadcasts to Lithuania, the term foreign radio broadcasts is used. The concept hostile 

voices, a term used in the Soviet rhetoric as an equivalent that encodes the meaning of 

ideological charge of radio broadcasts, is used in the analysis of the Soviet government with 

Western radio broadcasts to USSR and the Soviet Lithuania. In 1976, having merged Radio 

Free Europe and Radio Liberty at the initiative of U.S. government, the new corporation 

acquired a new abbreviated name of RFE/RL (Lithuanian, LER/LR). In the analysis of the 

period after the merger of the radio stations, the abbreviation of the radio station name is 

used except for those cases which discuss an individual radio station. In addition, it is also 

relevant to discuss the concept of Lithuanian editorial office, which in the sense of the 

English bureaucratic term would mean Lithuanian service. Although direct translation from 

English would presuppose the usage of the term service, however, with respect to the 

organisational functions and meaning these services functioned more as language editorial 

offices, therefore this term is given priority and used in the present research. During the 

period of the Cold War, U.S. foreign policy did not differentiate between the Baltic States 

as separate countries and applied unanimous policy including the issue of the launching of 

radio broadcasts. For this reason, in discussing U.S. foreign policy the term Baltic States is 

equivalent to that of Lithuania only specifying those cases when the applied measures or a 



	
   11	
  

position held with respect to Lithuania was different. The term passive anti-Soviet activity in 

this thesis is used to refer to the public’s non-political activity which meant indirect 

resistance to the regime by questioning its legitimacy, achievements and protest against the 

order implemented by the regime which was manifest by resistance to Russification policy 

and fostering the hopes of Lithuanian independence. The passive anti-Soviet activity of the 

Soviet Lithuanian society was realised by listening to foreign radio programmes, reading 

literature banned by the USSR, telling anti-Soviet jokes, approval of the Western ideas and 

values as well as spreading them. In using the term of anti-Soviet activity it is important to 

highlight the difference between the motivation of a person’s position which encompasses 

mostly moral values and the intentions of resistance. The concept of public diplomacy in the 

thesis is used in the classical sense of international relations which refers to the formation of 

foreign policy by affecting the public opinion in states bypassing their governments. The 

central concept in the conception of public diplomacy which is established in the research is 

the stream of information and ideas into Soviet societies with the goal of influencing their 

domestic development in helping shape the public opinion with respect to the regime. 

Because of its especially negative connotation and links with the Soviet rhetoric, the term 

propaganda is only used to refer to the measures taken by U.S. foreign policy during the 

early period of the Cold War. In other cases the activity of radio broadcasts is referred to by 

using the terms of transfer and dissemination of information. 

Research aim and objectives. The aim of the thesis is to analyse U.S. radio 

broadcasts to the Soviet Lithuania, the reasons and problems of their establishment, their 

effect on the trends of the development of the society and the relation between the Soviet 

government and the phenomenon of foreign radio broadcasts. 

In order to reach the aim, the following objectives have been set: 

1. To review radio broadcasts as a tool of implementing U.S. foreign policy and to 

identify the peculiarities and goals of radio programming; 

2. To analyse the problem of launching radio broadcasts of Radio Free Europe to the 

Soviet Lithuania by revealing the position of the U.S. government; 



	
   12	
  

3. To determine the role of Lithuanian emigrants in the attempts to launch Radio Free 

Europe broadcasts; 

4. To analyse Radio Free Europe broadcasts in the breaking points of the Lithuanian 

history, to examine the peculiarities of producing radio programmes; 

5. To present the attitudes of foreign radio broadcast listeners in the Soviet Lithuania 

towards Western broadcasts, their listening habits and specify the influence of radio 

broadcasts on the society’s passive resistance to the Soviet regime; 

6. To discuss the attitudes of the Soviet government to broadcasts of hostile voices as a 

phenomenon directed against the communist ideology, to identify measures which 

were taken by the Soviet government in its fight against Western ideas. 

Research methodology. To conduct the research, the methodologies of humanities and 

social sciences have been applied. The main tools applied are the method of problem-based 

analysis and the historical-descriptive method. Due to the historically determined situation 

of insufficient data available for such analyses, the section of the thesis which focuses on 

the audiences of Western radio stations does not use the quantitative method which is most 

suitable and traditionally applied in such cases. To analyse collected data, a combination of 

the comparative and statistical analysis methods is used which enables historical evaluation 

of the social indices. 

Investigations of historical periods carried out to this day review the political 

development of relations between two super states and analyse in detail the policy of the 

Soviet regime both with respect to Western states and its implementation in Soviet republics 

and satellite states. A new wave of research into Sovietology assesses the Cold War from 

the perspective of the war between two ideological enemies, analysing the effect of the 

spread of ideas and values on the Soviet society or, in other words, as an ideological, 

psychological an cultural fight for the sake of “hearts and minds”. The newly accessed and 

opened U.S. archival documents utilised for the research provide valuable information about 

the usage of nonconventional measures of war directed against the development of the 

communist ideology and the consolidation of the regime thereby enriching the 

understanding of the processes of the Cold War. In analysing the history of the Cold War it 



	
   13	
  

is necessary to assess not only the tendencies of political relations and implementation of 

traditional diplomacy but also to evaluate the cultural and ideological aspects of propaganda 

and psychological war. All of these issues in U.S. public diplomacy research are revealed by 

classical, globally acknowledged scholarly works which are the key source in the present 

research. 

In conducting the analysis of Western radio audience, in order to reveal the 

philosophical conception of the Soviet society and its life, use was made of the Soviet social 

and cultural history which had become a classical research source in this field. These works 

were valuable in disclosing the functioning of the mechanism of spreading ideas in the 

Soviet societies and the influence of the official ideology on the daily life of the society. 

There are two dominant positions in Western historiography regarding the 

assessment of the role of Radio Free Europe and Radio Liberty in the implementation of 

USA foreign policy. One position considers RFE/RL operations as the continuation of the 

suppression policy, whereas the other treats access to radio station broadcasts to the Soviet 

Union and their satellite republics as a commitment of U.S. government’s foreign policy to 

contribute to the liberation of the oppressed states. In both cases the mission entrusted to 

radio stations contributed to the aims of U.S. foreign policy and its implementation. The 

nature of The Voice of America radio was different since it was the only radio station in the 

USA which was directly and openly funded by the government. Even though all three radio 

stations – Voice of America, Radio Free Europe and Radio Liberty – were established as 

entities for the provision of information, by their very nature they were all different. The 

latter two were treated by the U.S. government as a political tool in the fight against 

communism used to implement secret operations. Different institutional subordination, 

mission and methods of programming directed towards the achievement of a common aim 

determined the prospective competition between stations which at times was especially 

fierce. 

Together with President Eisenhower’s new administration came the change in the 

rhetoric of the U.S. national security policy. The new policy of liberation and rollback of 

communism created conditions for the use of aggressive propaganda the outcome of which 



	
   14	
  

would be the overthrow of the communist regimes. Non-conventional measures of war 

against communism such as propaganda, psychological warfare and secret operations were 

of crucial importance for the implementation of U.S. foreign policy in the early period of 

the Cold War. In the change of the U.S. security policy from Truman’s advocated policy of 

containment to Eisenhower’s policy of “liberation” the mission of radio broadcasts which 

implemented secret operations gained even greater significance in the war against 

Communism. In the 7th and 8th decades, when it had become clear that the measures of 

disinformation and manipulation for the sake of “propaganda” are contradictory to the 

democratic values advocated by the U.S. government, other ways of accessing the foreign 

states’ audiences were started to be searched for. Having determined that the greatest 

potential for the changes in the social and political development in communist states could 

be reached by more educated members of the middle class in the society, a need occurred 

for the modification of producing new radio programmes. Having reviewed the activity of 

the United States’ Information Agency and in providing recommendations for its 

improvement, the term public diplomacy was used for the first time in seeking to describe 

the government’s attempts to reach foreign audiences without the mediation between the 

governments of these states. The transition to public diplomacy in the implementation of the 

U.S. foreign policy meant refusal of the propaganda ideas and tools. The measures of public 

diplomacy covered the usage of different tools in the implementation of foreign policy and 

reaching its aims. In 1976, by the decision of the Congress the radio stations Radio Free 

Europe and Radio Liberty were merged into one corporation. The geographical distribution 

of radio broadcasts remained unchanged. 

At the end of 1951 the position of the U.S. State Department and National European 

Committee for Liberation regarding the establishment of the Baltic States’ services of Radio 

Liberty changed, and the decision regarding the launching was not yet finalised. U.S. 

government questioned Baltic States’ ability to resist the repressions and the process of 

Russification conducted by the Soviet regime. Having assessed mass deportations in the 

Baltic States implemented by the Stalinist regime, U.S. government representatives claimed 

that in the next five years Baltic nations would either be banished from their home lands or 



	
   15	
  

destroyed, therefore according to them it was pointless to start broadcasting the 

programmes. In addition, there was a lot of fear that broadcasts by the Radio Free Europe 

could provoke resistance to the Soviet regime, which in its turn could lead to even harsher 

massacre of Baltic States’ residents. 

In 1971 the question of launching broadcasts to the Baltic States was again raised, 

however, this time emigrants from those countries who requested to initiate radio broadcasts 

addressed not the Committee of the Radio Free Europe but that of Radio Liberty. The 

united address of Lithuanian, Latvian and Estonian immigrants was accepted by the 

Committee’s officials in a favourable manner, although attention was drawn to the 

specificity of radio programmes of Radio Liberty. With respect to radio programming 

policy, Radio Liberty followed the non-predetermination principle and addressed the 

audience on behalf of former Soviet citizens. The principal rules of programming in Radio 

Liberty, which in a way presupposed the attribution of the occupied Baltic States to the 

Soviet Union, did not cause objections on the part of diaspora representatives. Emigrant 

members also agreed with the remark that in the fifth decade broadcasts in Baltic languages 

having established Radio Liberty were rejected in this station as a result of the fear that the 

U.S. stance with regard to the states’ annexation illegitimacy would be compromised. The 

harmonised address of Lithuanian, Latvian and Estonian émigrés was determined not only 

by the different situation of Radio Liberty as a tool of political fight against communism but 

also by the more active work of Baltic immigrants as well as more frequent violations of 

human rights in the USSR. The seventh decade which was highlighted by the détente policy 

and warmer relations between the USA and the USSR, raised immigrants’ concerns that the 

improved relations between the USA and USSR would determine the acknowledgement of 

the legitimacy of the Baltic region’s annexation. The constant negative response regarding 

the launching of the Baltic States’ editorial office in of the Radio Free Europe in the 

background of détente scared diaspora members from the Baltic countries and they 

repeatedly addressed those institutions which had not given negative answers yet. The first 

programme in Lithuanian was aired in Radio Liberty on January 4, 1975. 



	
   16	
  

In 1983, an independent Baltic States’ editorial office of the Radio Liberty was 

established, which was followed by further administrational changes related to the openly 

demonstrated policy of the USA of not acknowledging the Baltic States’ annexation. 

Charles H. Percy, Chairman of the Senate Foreign Relations Committee offered to the board 

for international broadcasts that Baltic States services should be moved from Radio Liberty 

to the subordination of Radio Free Europe. The importance of the administrational transfer 

of the service was emphasised by the USA which never acknowledged the annexation of the 

Baltic States and which believed that it would lead to a more effective implementation of 

the foreign policy, therefore the activity of these states’ radio services under the cover of 

programmes targeted at the audience of the Soviet Union was essentially defective. In 

addition, the broadcasts of Voice of America were produced in the department of European 

affairs rather than Russian affairs. Such a transfer of the Baltic States’ editorial office to the 

department of Radio Free Europe would yet again clearly demonstrate the position of the 

USA not to acknowledge the incorporation of them to the body of the Soviet Union. Apart 

from highlighting the political will, the initiated structural change was logical with respect 

to the ongoing mission of RFE/RL. The historical, cultural and religious traditions of Baltic 

States’ citizens clearly identified them as Europeans and they were associated with the West 

rather than East. Besides, the fact that Baltic States’ citizens were in the intense process of 

Russification was no less important. The authorities of RFE/RL thought that if Balts were 

addressed in radio programmes as Europeans who have the right to self-determination, the 

radio would in all its sense become their authentic voice and will substantially contribute to 

the consolidation of their spiritual and moral standing. 

Until the very end of the ninth decade the traditional content of the Baltic States’ 

radio broadcasts consisted of such issues as emigrants’ daily live and affairs, culture news, 

and relevant political affairs. The broadcasters of the Baltic editorial offices were hiding any 

anti-Russian positions and strict instructions from the radio authorities indicated that 

offensive positions or abuse on ethnic grounds were to be avoided in radio reports. When 

indicating the opponents of the Baltic States’ independence, the broadcasts of RFE/RL 

focused on criticism directed towards Russian imperialism, communism as an idea as well 



	
   17	
  

as functionaries of the local communist party. The distinction between “bad” communists of 

Russia and “good” communists of Lithuania was not drawn in radio programmes. At the 

end of 1980, after the start of more intense events in the Soviet Union and Lithuania, the 

administration of RFE/RL was forced to introduce some changes in the radio’s policy and 

the programme setup. A traditional programme of RFE/RL covered the news and reports on 

Lithuania/USSR politics, economy, social affairs, reviews of culture and cultural events. At 

the initiative of RFE/RL department of research and development, two reviews of 

programmes produced by the Lithuanian service were conducted every month. 

Following the events in the Baltic States and especially in Lithuania during the 

revival period, RFE/RL authorities sought to develop the policy of radio programmes in 

advance in such a way that the statements broadcast by radio waves would not be 

understood as promotion of violence or an urge to resist the Soviet government in the Baltic 

States. Statements made by some activists of the Reform Movement of that time about the 

necessary armed or public resistance to any attempts of Moscow to renew the dictatorship in 

the state were treated as particularly irresponsible or even dangerous. According to RFE/RL, 

if Moscow resorted to the military force, Lithuanian citizens, motivated by such 

irresponsible statements could take measures of violence which would by no means get 

support from the West but would also provoke the Soviet Union to take even stricter 

measures to stifle the dissent. If the events turned this way, Western radio broadcasts would 

assume an especially responsible role of informing the public. In order to avoid the 

repetition of Hungary’s case, the authorities of RFE/RL paid a great deal of attention to the 

radio’s position and to the design of the programming policy in Lithuanian. Irresponsibly 

chosen information about an assumed or a clear resistance without revealing the full context 

or comment could make an impression on the part of the listeners that citizens are 

summoned to rebel against the government. 

The actions of the authorities with respect to broadcasts to the Baltic States in such a 

politically significant moment showed that the possibility of using military force on the part 

of USSR was not utterly impossible. Even though RFE/RL did not refuse its mission to 

passively participate in the events of the Baltic States as a tool of public diplomacy, its key 



	
   18	
  

function was to maintain the non-violent form of resistance to the Soviet regime. Director of 

RFE/RL Robert Gillette ordered Baltic States editors that in case public statements 

regarding non-passive resistance attracted noticeable attention from the public, in their 

comments RFE/RL editorial offices should emphasise the advantages of a peaceful civil 

disobedience which has superior moral power. Among role models and examples were 

mentioned Mahatma Ghandi, Martin Luther King, the Polish movement Solidarity, and 

peaceful revolutions in Eastern Europe that took place in 1989. 

The ideological influence on the Soviet audience which had to lead USSR society to 

its liberation and discrediting the communist ideology was one of the major goals of the 

secret operations conducted by the U.S. government, therefore the distribution of the 

categories of listeners’ age, sex, education, place of residence and region played an essential 

role in radio broadcasts programming design. 

The research of Western radio audiences in the Soviet Union was carried out by the 

department of Soviet Area Audience and Opinion Research which was in charge of 

RFE/RL, however, factual surveys were conducted by independent research institutes, 

which ensured that the results were neutral and no prejudices with regard to a particular 

broadcaster were present. The key indices to be measured were the size of the audience that 

listened to Western radio broadcasts as well as listeners’ behaviour patterns. Making use of 

these parameters, the authorities of these radios were able to modify the character of radio 

programming, to design the content of the information provided and to observe the potential 

influence of radio broadcasts in the context of ideological opposition. It is important to 

stress that based on the methodology and the amount of information available at that time 

individual persons’ surveys conducted by Radio Liberty audience and opinion research 

department was not adequate to what is in the contemporary sense considered proper public 

opinion research. 

The professional distribution of the Western radio audience in Lithuania was very 

diverse. It consisted of engineers, teachers, journalists, librarians, writers, tractor-drivers, 

joiners, housewives. The surveys of tourists Lithuanian travellers showed that the dominant 

part of the Western radio audience consisted of members of the intelligentsia, part of the 



	
   19	
  

Soviet society. This segment of the society was the greatest power giving momentum to 

“citizens’ intellectual evolution”. The information transmitted from the West by the “hostile 

voices” which was taken over by this particular part of the Soviet society posed a threat to 

maintaining the whole Soviet ideology and its morals and could gradually lead to the 

collapse of the Soviet Union. Surveys of persons from Lithuania made use of by Radio 

Liberty’s audience research department did not reveal clear tendencies of the age categories 

of Western radio listeners. Such a vague situation regarding age groups was determined by 

the methods used for the collection of information. First of all, the dominant group of 

people from the Soviet Union to leave to capitalist countries were age 30 – 49, mostly men, 

urban residents, members of the communist party. Youngsters who did not have any 

possibilities to go abroad were excluded from surveying, therefore the age of radio audience 

was not measured accurately and did not reflect the actual situation in the Soviet Lithuania. 

In addition, no less important is the fact that the possibilities to go to Western countries 

mostly lay with people who had expressed loyalty to the Soviet regime, which naturally 

presupposed that their attitudes were favourable with regard to the socialist system and 

prejudices against Western radio broadcasts. The surveys showed that the largest part of 

U.S. radio stations audience was the generation that still remembered the period of the 

independent Lithuania, survived the forced occupation of the Soviet government, the 

repressions and citizens’ land expropriated conducted by the regime. It was this segment of 

the society that could passively fight the communist ideology indoctrination by receiving 

and accepting information broadcast by Western radio waves thereby contributing to the 

passive resistance to the Soviet regime. 

Although due to insufficient scope of the research the surveys targeting listeners 

from the Soviet Lithuania which were performed in the seventh and eighth decades could 

not provide reliable data on the size and segments of the audience of Western radio, 

however, it revealed quite surprising valuable information about listeners’ habits, for 

example, collective listening to foreign radio in a factory workshop. 

The group of the Soviet society which was allowed to travel to the West was 

demographically and ideologically distorted, therefore U.S. scholars that carried out 



	
   20	
  

audience studies had to apply specific methods in order to determine a realistic picture of 

the USSR residents. Having used a complex mass media communicator computer 

simulation model designed by Massachusetts Institute of Technology, surveys were carried 

out in 1972 – 1990 including over 50,000 people from the Soviet Union. 

The first analysis devoted specifically to the audience of the Baltic States by 

applying the new method was conducted at the request of RFE/RL before launching Radio 

Liberty broadcasts in October 1974. A study was carried out which treated the Baltic region 

as a single unit which revealed that the audience of RRE/RL in theses republics was 

considerably smaller than in other parts of the USSR since they did not broadcast in their 

native languages and the content of radio programmes was closer to the Russian audiences 

rather than those of the Baltic states. Thorough review of individual listeners’ surveys 

revealed that listeners frequently requested to broadcast programmes in their native Baltic 

languages as well as their disappointment that RFE/RL drew so little attention to this region. 

In addition, negative attitudes were noticed to Russians as a result of the fear of 

Russification. Respondents from the Baltic States expressed their wish to be able to hear 

more information on the radio about the lives of western émigrés and to learn more about 

the history of the 20th century Baltic States.1  In the Soviet Lithuania Radio Liberty 

programmes in Russian were listened to less than in the rest of the Soviet Union. The low 

rates of listening to the radio station were mostly affected by the fact that there were no 

broadcasts in Lithuanian. In the period between 1972 and 1974 in the Baltic States 75 

percent of the surveyed people from the Baltic States living in the West listened to Western 

radio stations. The first in the list was Voice of America which broadcast programmes 

produced specifically for Lithuania, Latvia and Estonia in their national languages. Like the 

previous year, those who listened to USA radio broadcasts regularly first of all sought to 

learn the global news, to hear political analyses of the ongoing affairs and to find out about 

life in the West. Much less listeners’ attention was given to samizdat readings as well as 

technical/economic news. Baltic States’ audience showed more than twice greater interest in 

programmes of political analyses broadcast by Voice of America in comparison to other 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1 The study of the audience and opinion research department of the Soviet region of Radio Liberty “Radio Liberty and 
Western broadcasts to the republics of the Baltic union”. Ibid. b. 1673.7, l. 1. 



	
   21	
  

regions of the Soviet Union. Extensive interest in political affairs and their interpretations 

broadcast by USA radio waves bore witness that the residents of the Western region of the 

Soviet Union border were more aware and politically more educated. Observing geopolitical 

tendencies they had an opportunity to see the drawbacks of the Soviet Union as a system 

and to start assess it critically. One more feature of the Baltic States compared to other 

USSR regions that listened to Radio Liberty and Voice of America was greater interest in 

programmes about life in the West. The wish to learn how Lithuanians lived abroad was 

determined by the extent of emigrants that lived in the United States, when each Lithuanian 

resident had relatives with whom they could not keep any contacts due to the policy applied 

by the regime. The willingness to learn about the world which the Soviet government tried 

to discredit by all possible means, and the free world in which their relatives lived also 

encouraged critical evaluation of the Soviet system which led to greater dissatisfaction with 

the regime. 

A study of Baltic States’ audience carried out in 1974 revealed new data in the 

demographic character of Radio Liberty and Voice of America listeners. It demonstrated that 

in the category of listeners aged 16 – 29 only 13 percent of the respondents from the Baltic 

States listened to Radio Liberty in Russian. In the group of people aged 30 – 49, 33 percent 

of the respondents listened to these radios, whereas in the category of the Baltic respondents 

age 50 and above, the percentage of listeners was 43 percent. Meanwhile the programmes in 

national languages broadcast by Voice of America were listened to by the majority of people 

over forty years old the dominant part of whom were members of other than the communist 

party. The grounds for greater acceptance on the part of the Baltic State audience to the 

broadcasts of Voice of America lie in the fact that the programmes were produced in their 

native languages. Local residents of the Soviet Lithuania who held negative attitudes 

towards the ongoing Russification avoided listening to programmes in the Russian 

language. 

The low extent of young people’s listening to radio programmes revealed by surveys 

was determined by their inability to travel to capitalist countries, as a result they were 

excluded from the statistical sample of surveyed people from the Baltic countries living in 



	
   22	
  

the West. The second reason that determined non-popularity of Radio Liberty’s programmes 

among young people was the content of the broadcast programmes. Fierce criticism of 

communism, programmes full of political commentaries and the absence of music and 

entertainment programmes considerably reduced the attractiveness of Radio Liberty to 

youth. The goal of U.S. radio stations was to raise the next generation’s doubts regarding 

the Soviet regime. This had to weaken the regime in the future therefore by launching radio 

broadcasts to the Baltic nations in their mother tongues the radio’s authorities sought to 

attract as many young listeners as possible. 

Slow and consistent educational work of Western radios which reached the record 

indices in the number of audience size contributed to the process of raising Lithuanian 

residents’ national awareness and the development of self-determined society. Non-Soviet 

society which lived in the Soviet system but managed to disapprove it and even to establish 

its own order in its closest environment was dangerous to the totalitarian regime, since in 

the authoritarian society the regime sought to control everything, including the matters of 

private life. A self-determined society led the Lithuanian society to the Reform movement 

(Sąjūdis) and ultimately to the state’s liberation from the totalitarian oppression. 

The main function of monitoring programmes broadcast to the Soviet Union from 

foreign radios both at the union and state levels was performed by the KGB. The Soviet 

security services conducted regular analyses of radio programmes’ content and reported 

them to the USSR Central Committee of the Communist Party. In addition, KGB also 

conducted monitoring of the Soviet Union-wide coverage, i.e. it reported on foreign radio’s 

attempts to affect the Soviet society and suggested what political measures should be taken 

as a response. Security reports given directly to the republic’s first secretary included 

detailed analyses of the content of radio programmes indicating which particular 

programmes were inhibited and why. Radio programme suppression was given particular 

attention by carefully listening to the information broadcast and by minutes’ accuracy 

blocking those particular moments in the programmes which transmitted information which 

was controversial or unacceptable to the Soviet regime. 



	
   23	
  

Apart from direct activity against Western radio broadcasts and their employees, 

Soviet security also performed the role of ideological education of the society both at the 

union and state levels. The activity of fighting against anti-Soviet information spread by 

foreign radio broadcasts was controlled by department 5 of KGB2, which was a division of 

the Soviet security for political persecution. One of the functions of the division was the 

fight of “ideological sabotage” and Western states’ attempts to transform the socialist 

system into the capitalist system.3 Western radio broadcasts posed direct threat to the 

communist ideology, however, Soviet security was interested in “hostile voices” only in the 

background of other ideological threats not listing the fight against capitalist ideology 

spreaders via radio channels as its primary task. 

KGB received the information about the audience of foreign radio from employees of 

the agency’s network, the reports produced by reliable persons who were responsible for the 

control of the relations with émigrés and their organisations, data of post control service as 

well as questioning people or performing preventive actions by asking the question 

regarding listening to the “hostile voices”. Another source that provided direct information 

on foreign states audience were letters addressed to the editorial offices of foreign radio 

stations which were intercepted by Soviet security services. It is fair to mention, though, 

that apart from exceptional cases, mail interception was not a special operational activity of 

the KGB but a massive technical lustration procedures performed by hired employees in the 

central post office. The habit to turn on Western radio stations was noted and registered and 

could, if necessary, in the future be used against a person who listened to it. The Soviet 

Union never had a specific criminal article providing for liability for the activity of listening 

to “hostile voices”. The main articles of the USSR Criminal Code Article 58-10 

“Propaganda and Agitation Containing a Call for the Overthrow of Soviet Authority” and 

Article 190 “Dissemination of Knowingly False Fabrications that Defame the Soviet State 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
2 The KGB 5th Department was formed on the basis of the resolution of the Central Committee of the Communist Party 
of the Soviet Union and the USSR Council of Ministers “On the establishment of independent subdivisions of 
counterintelligence in the KGB and its bodies to combat ideological sabotage”. Respective departments were 
established in all Soviet republics. The goal of the new security service and its divisions was the ideological 
counterespionage, fight against “ideological sabotage“ in the Soviet Union and abroad. In March 1979 the department 
was renamed into the 5th Service.  
3Anušauskas A. KGB veikla Lietuvoje. P. 40. 



	
   24	
  

and Social System” were not applied to persons for listening to radio programmes but rather 

they were treated as criminal activity directed against the Soviet government. 

The Soviet security services did not possess or use accurate information about the 

actual listening rates to foreign radio in USSR and Lithuania. The head of the KGB 5th 

department received the information from various districts of the republic regarding 

registered cases of listening to Western radio with the purpose of spreading anti-Soviet 

propaganda. There was no systematic collection of data conducted by the Soviet security 

regarding the audiences of foreign radio and the conclusions about the sizes of such 

audiences were drawn based on random cases. Due to this reason KGB ideological 

counterintelligence service also had no possibilities to model listener categories. However, 

in their reports, they stressed a clear tendency of Lithuanian youth and members of the 

intelligentsia to listen to Western radio programmes. 

Soviet security services’ activity directed against U.S. radio stations was not limited 

to the prevention of ideological diversity and strengthening ideological education in 

Lithuania. In the general activity of counterespionage the 4th division of the second chief 

directorate, with the help of agency network, collected data about the people who worked in 

radio stations’ editorial offices, channels of collecting information from the Soviet 

Lithuania, with the help of tourism control they controlled the movement of persons linked 

with the activity of radio stations. In order to penetrate Western states’ systems and 

organisations, Soviet security services made use of extensive network of agencies in foreign 

countries. Since KGB had and utilised the information that Radio Free Europe and Radio 

Liberty committees and the radio stations were operating with the participation of the CIA, 

these were the key objects that caused Soviet security services’ interest in their carrying out 

the objectives of counterintelligence and clarification of the enemy’s plans. 

In KGB reports the negative effect of radio programmes in Lithuanian on the society 

was named as a constant defamation of the Soviet system, incitement of nationalist moods 

and spreading distrust and hate of the socialist system. Greatest concerns on the part of the 

Soviet government lay in the fact that the information transmitted in Lithuanian on Voice of 

America affected politically immature people, i.e. students who, led by the nationalist spirit, 



	
   25	
  

rebelled against the Soviet political system. The material collected from different regions of 

Lithuania that reached KGB revealed that youngsters who regularly listened to the 

programmes of Voice of America gathered into anti-Soviet groups and that there were other 

anti-Soviet activities in the Soviet Lithuania such as raising the Lithuanian flag, celebrating 

the 16th of February, and dissemination of anti-Soviet proclamations. All the anti-Soviet 

offensive behaviour was treated by the security as a result of listening to foreign radio since 

all the accused offenders admitted having systematically listened to radio programmes in 

Lithuanian.4 The Soviet government had already received signals about the gaps in the 

ideological education of young people in Lithuania. When a student survey was carried out 

in the spring of 1956 by the Lithuanian Communist Youth Organisation, some young people 

were found who had been dangerously isolated from the Soviet life despite the fact that they 

lived in the general political education system which clearly was unable to penetrate youth 

groups. Dissociation from the Soviet system revealed itself in supporting Canadian or the 

USA teams in Olympic winter games rather than the USSR, a major part of the surveyed 

students could not indicate the main political postulates of the 20th congress of the 

communist party, they did not read material disseminated by the party, newspapers, whereas 

some youngsters were not even able to tell the name of the first secretary of the communist 

party. 5  Foreign radio broadcasts which accompanied the obvious problems regarding 

ideological work with the oviet youth and which constantly shed light on such issues as 

economic failures in rural regions, shortages in food products, inevitably became the main 

source of information for Lithuanian residents. The Soviet government registered signals 

about the massive scope of people listening to radio programmes as early as the first 

broadcasts of programmes in the Lithuanian language on Voice of America, however, the 

measures chosen to solve the problem focussed more on of the form rather than the content 

of the problem. The department of agitation and propaganda ordered to immediately change 

the time of the most popular Soviet programmes so that it would overlap with foreign radio 

broadcasts. It was no coincidence that it was the first republic of the Soviet Lithuanian that 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
4 Lietuvos KGB pirmininko pavaduotojo Vaigausko 1974 m. balandžio 3 d. raštas miestų ir rajonų skyrių vadovams. 
LYA f. K-41, ap. 1. b. 714, l. 10. 
5Amir Weiner, Foreign Media, the Soviet Western Frontier, and the Hungarian and Czechoslovak Crises, p. 302. 



	
   26	
  

on the 20th of December 1962, at 9 p.m. the central radio station started broadcasting a 

programme reviewing foreign radio broadcasts. Making use of counter-propaganda and the 

decision to air these radio programmes at the same time in order to combat foreign radio 

broadcasts the Soviet government did not take into consideration the main reason why 

residents of the Western region of the Soviet Union regularly turned on their radio receivers 

to listen to the programmes from the other side of the iron curtain. The majority of citizens 

of the Soviet Lithuania (as well as other regions of the Soviet Union) listened to foreign 

radio broadcasts fundamentally because of the type of information they could receive and 

because of the content of the programmes. Meanwhile the Soviet government paid no 

attention to the material provided in the programmes of Soviet radios. The programmes 

were produced with the aim to perform the ideological function delegated by the party 

rather than make the listener interested. Having assessed the constantly growing number of 

the audience listening to foreign radio in the Soviet Lithuania it is evident that the measures 

taken by the government to fight the hostile voices were ineffective.  

At the beginning of the Cold War, when the U.S. government assessed the 

development of communism as a threat to the national security, a strategy of taking 

measures of a political war was legally approved which included the usage of secret 

operations of psychological effect (which also encompassed radio broadcasts). Radio 

stations Radio Liberty and Radio Free Europe established in 1951 and financed by CIA, 

which started broadcasts to the Soviet Union and Eastern European states, performed the 

function of a tool of implementing the foreign policy. During their first year of activity the 

radio stations which implemented intense activity directed against communist regimes, due 

to ambiguous actions when broadcasting to the satellite socialist republics of Eastern 

Europe received fierce criticism both from the Soviet Union and U.S. Congress. In 1974, 

when U.S. government had changed their view to radio stations as a tool of implementing 

foreign policy and having moved to open financing of the stations from the general budget, 

they further conducted their activity in the framework of public diplomacy. Even though 

Voice of America, which represented the official politics of the U.S. government, 

throughout the whole period of radio broadcasts did not perform the function of a direct 



	
   27	
  

instrument of the government’s policy, its broadcasts to the states of the socialist bloc and 

communist regime in their native languages nevertheless played a significant role in the 

ideological war by spreading Western ideas. The programmes of RFE/RL were produced 

based on the conception of an “alternate radio” established outside the target territory but 

maintaining the functions of a local broadcaster. In this way Soviet audiences were able to 

receive timely reports about ongoing events concealed by the Soviet government as well as 

hear their western interpretation. Those radio programmes that were produced to the 

specific state to which they were broadcast were aimed at obtaining listeners’ acceptance 

which was only possible by maintaining an objective tone of the programmes as well as 

solid understanding of the inner processes that were taking place in the state. Criticism of 

the communist regime, review of global events, broadcasts about life in the West and 

reminding the historical facts of the independent Lithuania in Radio Liberty’s programmes 

contributed to shaping Soviet Lithuanian society’s views toward the regime. 

Having confirmed its decision to launch Radio Free Europe radio broadcasts to 

Eastern and Central European countries, USA State Department included the Baltic States 

into that list. Preparatory works of establishing the Lithuanian editorial office and hiring 

staff were started. Due to the difference in the views of the State Department, CIA and Free 

Europe Committee with regard to the need of broadcasts to the Soviet Lithuania, in 1951 it 

was decided to defer any decision related to Radio Free Europe broadcasts to the Baltic 

States. Such a resolution provoked a wave of protests by groups of emigrants from the 

Baltic States in the United States. As a compensation for not launching radio broadcasts 

alongside the earlier established editorial office in New York (which was moved to 

Washington) a second Lithuanian editorial office of the Voice of America was established in 

Munich which produced individual programmes. The U.S. government put aside the issue 

of RFE/RL broadcasts to the Baltic countries for two decades. With the change in the goals 

of the foreign policy, the appearance of the necessary funding and with Baltic States’ 

emigrants raising the question of radio broadcasts in state institutions, in 1974 a decision 

was made to establish a Lithuanian editorial office in the RFE/RL service. Due to 

institutional differences and the geographic orientation of the broadcasts specifically to the 



	
   28	
  

Soviet Union, the launching of the broadcasts could be considered as a change in U.S. 

policy of non-recognition of Baltic States’ occupation and annexation. The main reasons 

why broadcasts to the Baltics were considered by the U.S. government to be inexpedient 

were the shortage of financing sources and lack of information from the Baltic countries 

which did not let proper implementation of the aims of RFE/RL broadcasts. With respect to 

the dynamics of the non-recognition policy, throughout the whole period of the occupation 

the broadcasts of the Lithuanian service of Voice of America demonstrated a strong position 

held by the U.S. government regarding the situation of the Baltic States. 

An important role in the launching of RFE/RL broadcasts to the Baltic countries was 

played by political actors representing Baltic émigrés who addressed all the highest U.S. 

officials in the attempt to convince them that Radio Free Europe broadcasts to the occupied 

Baltic states were fundamental. The most active were Lithuanian emigrants who lived in 

America and not the Supreme Committee for the Liberation of Lithuania, Santara-Šviesa 

(Accord-Light) or the Diplomatic Service. This was determined by the fact that Lithuanian-

born Americans who has established themselves and their lives had possibilities to access 

high-post politicians. In their turn, Lithuanian emigrant organisations were busy with the 

activity of direct liberation of Lithuania. Launching broadcasts in the framework of Radio 

Liberty also meant certain refusal by Lithuanian emigrants of their ambitions, since for two 

decades they had expressed their requests only regarding Radio Free Europe broadcasts to 

the Soviet Lithuania. The main organisations that raised the issue of radio broadcasts to the 

Baltic countries were the Joint Lithuanian America National Committee, The Committee for 

Free Lithuania, Detroit Lithuanians, and American Lithuanian Women’s Alliance. 

The broadcasts of Radio Free Europe and Voice of America gained special 

significance in the breaking point of Lithuanian history. During the Lithuanian national 

revival period, in the rapid unfolding of intense political events while the Soviet 

government still implemented information censorship, Western radio broadcast became the 

main source of news for the Lithuanian society. This also imposed great responsibility on 

radio stations to pay careful attention to programming in order to prevent the expression of 

active resistance to the regime. Political affairs reviewed and presented in radio broadcasts 



	
   29	
  

from the Western perspective contributed to the development of the self-determined 

Lithuanian society which led to unconditional quest for independence. Telephone 

journalism which was started to be implemented at that period by Lithuanian radio editorial 

offices and which broadcast voices from Lithuania provided moral support in the critical 

moments of history. 

The survey conducted by RFE/RL of USSR audience habits of listening to foreign 

radio provided to radio authorities information about the Soviet Union society and allowed 

the evaluation of the effectiveness and availability of necessary programmes overcoming 

radio signal attenuation conducted by the Soviet government. Even though over two-decade 

long survey research conducted on USSR citizens’ limited possibilities to travel abroad 

were not fully representative in contemporary opinion research sense,  it allowed the radio 

authorities to focus on more accurate content of radio programmes and to draw approximate 

inferences regarding the scope of the Soviet audience. A few hundred of the surveyed 

Lithuanian residents claimed that listening to foreign radio was widely spread in the Soviet 

republic. Based on the data collected in the surveys, a typical foreign radio listener was a 

middle-aged educated man, urban resident, typically a member of the intelligentsia. The 

main segment of the Soviet Lithuanian society that listened to Western radio stations 

consisted of educated people, i.e. those people that pushed forward the development of the 

society. These people also belonged to the generation that still remembered independent 

Lithuania and saw the repressions imposed by the Soviet regime, land nationalisation, and 

establishment of collective farms. Western radio programmes that reached this audience 

contributed to maintaining people’s the national awareness as well as resistance to the 

Soviet regime. 

Soviet government’s response to Western radio broadcasts was not restricted to the 

development of an expensive system of radio signal attenuation and the implementation of 

radio censorship. From as early as late fifties Soviet security services made use of the 

information on listening to hostile voices which was widely spread in the Soviet society. 

Such behaviour was treated by the regime as anti-Soviet, as posing a threat to the 

communist ideology and as manifesting itself by nationalist attacks. Based on information 



	
   30	
  

collected, the main listeners of the hostile voices were young people, that segment of the 

society that had not yet formed strong political views and that was most sensitive to 

ideological influence. The Soviet security received information confirming the high rates of 

foreign radio listening among young people until the very end of the ninth decade. The main 

measures in trying to prevent the influence of the hostile voices on the Soviet Lithuanian 

residents was strengthening of the ideological education of young people performed in 

secondary schools and higher education institutions. Operative measures directed by the 

Soviet government against foreign radio broadcasts were realised by the surveillance of 

RFE/RL and VOA editorial offices in the West as well as their relatives in the Soviet 

Lithuania as well as collecting information regarding the plans of activity of the editorial 

offices. Having assessed the massive extent of foreign radio listening in the Soviet 

Lithuania the measures taken by the security services were insufficient to properly prevent 

the spread of the Western ideas and values in society. 

In comparison to other USSR regions, citizens of the Soviet Lithuania were more 

receptive and sensitive to the information reaching them from the West than in the rest of 

the Soviet Union. Just like to other states of the Western border of USSR, U.S. radio 

broadcasts to the residents of the Soviet Lithuania had special significance which not only 

bore witness that the West did not recognise the illegitimacy of the Soviet annexation but it 

also encouraged the anti-Soviet moods of the passive resistance to the regime. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



	
   31	
  

Disertacijos reziumė 

 

Vakarų radijo transliacijos buvo efektyvus Vakarų valstybių politikos įgyvendinimo 

instrumentas Šaltojo karo metais. JAV užsienio politikos formuotojai pakankamai anksti 

suvokė, jog Šalto karo laimėjimas arba pralaimėjimas įvyks visuomenės nuomonės 

plotmėje, o ne karinių veiksmų pagalba kovos lauke. JAV vyriausybė ankstyvuoju Šaltojo 

karo laikotarpiu suvokusi komunizmo grėsmę nacionaliniam saugumui taip vadinamą 

Tramdymo strategiją papildė plačiu spektru specialiųjų slaptų operacijų turėjusiu privesti 

prie Vidurio ir Rytų Europos išlaisvinimo ir komunistinės valdžios išstūmimo. Radijo 

transliacijų operacijoms, turėjusioms per geležinę uždangą pasiekti sovietinio bloko 

valstybes buvo priskirta tiesos sakymo misija bei sukliudyti komunizmo ideologijos 

įsigalėjimui. Laisvosios Europos (toliau LER) ir Laisvės (toliau LR) radijo stotys savo 

veiklos pradžioje išgyvenusios nevienareikšmiškai vertinamų istorinių momentų bei JAV 

vyriausybei modifikavus radijo transliacijoms keliamus uždavinius aštuntojo dešimtmečio 

viduryje įgavo viešosios diplomatijos (public diplomacy) priemonės statusą.  

Plačiąja prasme tyrimo objektu įvardyjamos Vakarų užsienio politikos įgyvendinimo 

priemonės taikytos sovietinės Lietuvos atžvilgiu, pasireiškusios per radijo transliacijas. Šių 

priemonių analizė apima du aspektus: 1) JAV radijo transliacijų kaip užsienio politikos 

priemonės taikymo apžvalgą; 2) Užsienio radijo transliacijų skirtų konkrečiai sovietinės 

Lietuvos atvejui analizę ir įvertinimą. Objektų aprėptis tarptautinių santykių ir 

sociokultūrinių procesų kontekste reikalauja priemonių ir veikėjų sukonkretinimo. 

Vakarietiškoje istoriografijoje pagrindinėmis Vakarų radijo stotimis vykdžiusiomis 

nuoseklią ir sisteminę laidų transliavimo į SSRS veiklą nukreiptą prieš komunistinį režimą, 

įvardijamos Amerikos balsas, Laisvės radijas, Laisvosios Europos radijas, BBC, Deutsche 

Welle (toliau DW) ir RIAS (JAV finansuojama radijo stotis transliavusi iš Vakarų Berlyno į 

Rytų Vokietiją). Tarp šių radijo stočių laidas kuriamas specialiai Lietuvai rengė tik JAV 

vyriausybės finansuojamos radijo stotys. Tai nulėmė, kad tyrimo pirmojoje ir antrojoje 

dalyje analizuojamos tik Amerikos balso, Laisvosios Europos ir Laisvės radijo stotys. 

Tyrimo objektas atskleidžiamas ne tik politiniu bet ir socialiniu lygmeniu, kadangi radijo 



	
   32	
  

transliacijos ne tik atspindėjo JAV užsienio politikos tendencijas, bet ir turėjo poveikį 

visuomenės vidinei raidai. Trečiojoje darbo dalyje tyrimo objektas apima visas sovietinio 

Lietuvos teritorijoje girdėtas užsienio radijo stotis. JAV radijo stočių transliacijų į sovietinę 

Lietuvą analizė visų pirma atskleidžia Šaltojo karo laikotarpiu Jungtinių Valstijų vykdytą 

politiką Lietuvos atžvilgiu ne tradicinės diplomatijos, o viešosios diplomatijos priemonėmis. 

De facto Lietuvos teritorijos inkorporavimas į Sovietų Sąjungos sudėtį, nepaisant skelbtos 

aneksijos nepripažinimo politikos, varžė JAV vyriausybės galimybes vykdyti bet kokią 

veiklą okupuotų Baltijos šalių atžvilgiu, nes kėlė grėsmę dvišaliams santykiams su SSRS. 

Tuo tarpu veikdama per viešosios diplomatijos priemones (pvz. radijo transliacijas), kurios 

suteikė galimybę išvengti tiesioginių kontaktų su sovietine vyriausybe, JAV turėjo galimybę 

prisidėti prie Lietuvos laipsniško išsivadavimo iš Sovietų Sąjungos režimo kontrolės. 

Vakarų radijo transliacijų tyrimai svarbūs ne tik analizuojant Lietuvos atžvilgiu vykdytą 

politiką, bet ir atskleidžiant šalyje vykusius giluminius visuomenės raidos procesus, 

ideologinės indoktrinacijos skirtumus kitose komunistinėse visuomenėse bei jų besikeičiantį 

santykį su sovietine sistema, pačio režimo požiūrį į tokio pobūdžio grėsmes. Taip pat 

tyrimas įgalintų tolimesnes Vakarų radijo transliacijų poveikio Lietuvos sovietinei 

visuomenei analizes. Tyrimo objektas apima ir Lietuvos visuomenėje vykusius procesus. Jų 

analizė atskleidžia, jog Vakarų radijo transliacijos, kurios parengtos individualiai kiekvienai 

sovietinio bloko valstybei nacionalinėmis kalbomis, skatino pasyvią gyventojų rezistenciją, 

nepasitikėjimą sovietiniu režimu bei kvestionavo jo teisėtumą bei pasiekimus. Požiūris, jog 

Šaltojo karo metais JAV radijo transliacijomis siekė paveikti sovietinės Lietuvos 

visuomenės vidinės raidos pokyčius suteikia galimybę kitaip įvertinti Jungtinių valstijų 

vykdytą Baltijos šalių teritorijos aneksijos nepripažinimo politiką bei naujai pažvelgti į 

sovietinės Lietuvos visuomenėje vykusius politinius bei sociokultūrinius procesus. 

Šaltojo karo pradžioje, informacinės visuomenės išvakarėse, buvo pirmą kartą 

panaudotos informacijos skleidimo radijo bangomis priemonės jų pagalba siekiant stabdyti 

komunizmo plitimą bei demaskuoti jo melagingą pobūdį. JAV radijo transliacijos į 

sovietinę Lietuvą taip pat demonstravo aktyvią jos aneksijos nepripažinimo politiką. 

Nuoseklus ir sistemingas informacijos perdavimas iš Vakarų paliko savo pėdsaką Lietuvos 



	
   33	
  

visuomenės tautinės savimonės formavimosi ir pasyvaus pasipriešinimo režimui raidoje. 

Pagrindinė tyrimo problema – išsiaiškinti, kaip JAV Šaltojo karo metais kovoje su 

komunizmu naudotos politinio karo ir viešosios diplomatijos priemonės – radijo 

transliacijos – atspindėjo Lietuvos okupacijos nepripažinimo politiką bei veikė jos 

sovietinės visuomenės politinę ir sociokultūrinę raidą.  

Darbo tikslas – ištirti kaip JAV radijo transliacijos į sovietinę Lietuvą atspindėjo jos 

užsienio politikos Lietuvos atžvilgiu dinamiką bei apžvelgti užsienio radijo transliacijų 

santykį su visuomene ir sovietine valdžia. Chronologinės ribos darbe prasideda nuo JAV 

prezidento iniciatyvos skirtos paremti užsienio politikos veiksmus, o baigėsi pirmaisiais 

nepriklausomybės metais atgavus Lietuvai nepriklausomybę. 1950 m. balandžio mėn. JAV 

prezidento H. Trumeno iniciatyva pradėta intensyvi propagandos programa pavadinta 

,,Tiesos kampanija”, kuria buvo siekiama stiprinti informacinę kovą su sovietinio režimo 

skleidžiama antivakarietiška propaganda. Savo ruožtu Sovietų Sąjunga į JAV vyriausybės 

veiksmus atsakė tais pačiais metais pradėtu radijo transliacijų slopinimu. 1951 m. vasario 16 

d. pirmoji Amerikos balso lietuvių kalbos redakcijos transliacija pradėjo daugiau kaip pusę 

amžiaus trukusią JAV radijo transliacijų rengtų specialiai sovietinei Lietuvai epopėją. 

Tyrimo pabaiga pasirinkti Atgimimo bei Lietuvos nepriklausomybės paskelbimo metai, 

kuomet radikaliai besikeičiant vidaus padėčiai bei Lietuvai atkuriant nepriklausomą 

valstybę, radijo kanalais pranešamos naujienos buvo itin svarbios Lietuvos gyventojams. 

Nors Laisvosios Europos radijas ir Amerikos balsas laidas lietuvių kalba rengė iki 

atitinkamai 2004 ir 2003 m., pasibaigus Šaltajam karui ir nelikus kliūčių laisvam 

informacijos srautui, JAV radijo transliacijos atliko antraeilį vaidmenį informuojant 

Lietuvos gyventojus ir formuojant jų pasaulėžiūrą. Siekiant atskleisti politinio karo reikšmę 

JAV nacionalinio saugumo strategijoje chronologiškai žengiama į Šaltojo karo pradžią, 

1947 – 1948 metus, kuomet buvo reglamentuotas slaptųjų operacijų panaudojimas kovoje 

su komunizmo plėtra. Nagrinėjamu laikotarpiu išskiriama aštuntojo dešimtmečio vidurio 

riba, kuomet 1974 – 1975 m. JAV vyriausybė perėjo prie subtilesnio požiūrio į užsienio 

auditorijas ir politinio priemonių taikymą radijo kanalais įgyvendinimo atsisakydama 

akivaizdžios propagandos sklaidos. 1974 m. buvo išspręstas ir daugiau nei du dešimtmečius 



	
   34	
  

trukęs ir išeivių iš Lietuvos nenuilstamai eskaluojamas ,,Laisvės radijo” lietuvių redakcijos 

įsteigimo klausimas. 1975 m. sausio 4 d. sovietinę Lietuvą pasiekė pirmoji JAV įsteigtos ir 

tiesiogiai užsienio politiką įgyvendinančios stoties laida lietuvių kalba.  

Tyrimui atlikti pasitelkiami įprasti humanitarinių ir socialinių mokslų metodai. 

Pirmojoje ir antrojoje darbo dalyse taikomas istorinis aprašomasis metodas leidžia 

chronologiškai atskleisti radijo transliacijų į sovietinę Lietuvą įsteigimą, lietuvių išeivių 

organizacijų vaidmenį bei santykį su JAV vyriausybe ir radijo stočių vadovybe. Tyrime 

neapsiribojama vien istoriniu tyrimo metodu, nes nagrinėjamai problematikai būtina taikyti 

kitų mokslo šakų metodologiją. Darbe pasitelkiama tarptautinių santykių metodologija bei 

probleminės analizės metodas,  įgalinantys JAV užsienio politikos vertinimą ir 

apibendrinimą. JAV radijo transliacijos darbe analizuojamos pasitelkiant politinio karo ir 

viešosios diplomatijos sampratas. Darbo objektas analizuojantis Vakarų radijo transliacijas į 

sovietinę Lietuvą neišviangiamai apima ir jų santykio su šalies visuomene elementą. Dėl 

šios priežasties sovietinės Lietuvos auditorijos tyrimas trečiojoje darbo dalyje grindžiamas 

socialinių mokslų kiekybinio metodo pagalba sisteminant Laisvės radijo (vėliau LER/LR) 

Sovietinio regiono auditorijos ir nuomonės tyrimų departamento atliktas gyventojų 

apklausas.  

Išvados  

I. Radijo transliacijos, vaidinusios svarbų vaidmenį JAV politinio karo ir viešosios 

diplomatijos įgyvendinime, tiesiogiai atspindėjo JAV užsienio politikos interesų raidą. JAV 

radijo transliacijos į sovietinę Lietuvą buvo aktyvi aneksijos nepripažinimo politikos 

priemonė bei palaikymo Lietuvai išraiška, pasireiškusi per radijo transliacijų įsteigimą. 

Radijo transliacijos rengiamos specialiai sovietinei Lietuvai vienareikšmiškai su kitomis 

Vidurio ir Rytų Europos šalimis reflektavo JAV vyriausybės interesus Baltijos regione. 

Inicijuodama Laisvosios Europos radijo transliacijas į sovietinę Lietuvą JAV vyriausybė ją 

priskyrė Europietiškajai kultūrai, taip pademonstruodama, jog nepripažino Lietuvos Sovietų 

Sąjungos sudėtyje.  

II. Vakarų radijo transliacijos siekė informuoti Lietuvos visuomenę neraginant priešintis 

sovietiniam režimui. Radijo laidos Lietuvai buvo rengiamos atsakingai, vadovaujantis 



	
   35	
  

griežtomis taisyklėmis, jautriai parenkant transliuojamą retoriką. Laidose skelbiamas 

sovietinės valdžios nutylima informacija, socializmo ,,laimėjimų” kritika, gyvenimo 

Vakaruose nušvietimas, nepriklausomos Lietuvos istorijos faktų skelbimas skatino Lietuvos 

gyventojų pasyvųjį pasipriešinimą režimui. 

III. Vakarų radijo transliacijų propaguojamų idėjų ir vertybių sklaida sovietinėje Lietuvoje 

ir jų percepcija tarp vietos gyventojų prisidėjo prie visuomenės tautinės savimonės ugdymo 

bei nepasitikėjimo savietiniu režimu skatinimo. Sovietinės valdžios atsakas stiprinant 

ideologinių barų veiklą šalyje ir plečiant užsienio radijo signalų slopinimo tinklą liudijo 

Vakarų radijo transliacijų veiklos sėkmę. 

IV. Sovietinės Lietuvos visuomenė pozityviai vertino užsienio radijo transliacijas, 

demonstravo lojalumą vakarietiškoms vertybėms. Vakaruose ir sovietinės valdžios 

Lietuvoje atliktos vidinės auditorijos apklausos liudijo, jog užsienio radijo klausymas buvo 

plačiai  išplitęs reiškinys tarp vietos gyventojų. Standartinis Vakarų radijo klausytojas buvo 

vidutinio amžiaus vyras, miesto gyventojas su aukštuoju išsilavinimu. Ženklią auditorijos 

dalį sudarė jaunimas ir inteligentijos atstovai. Pagrindinė užsienio radijo auditorija 

Lietuvoje buvo segmentas, stumiantis visuomenės raidą į priekį. Vakarietiškųjų idėjų ir 

vertybių perėmimas šiame visuomenės segmente greta sistemingo laisvos Lietuvos istorijos 

priminimo užsienio radijo kanalais kėlė didžiausią grėsmę komunistinės ideologijos 

išlikimui bei skatino pasyvųjį gyventojų pasipriešinimą režimui. 

V. Sovietinė valdžia patyrė nesėkmę siekdama užkardyti informacijos iš Vakarų sklaidą 

Lietuvoje bei lokalizuojant jos poveikį gyventojų ideologiniam nusistatymui. Per visą 

okupacijos laikotarpį sovietinis saugumas disponavo informacija apie Vakarų radijo 

klausymo paplitimą Lietuvoje, tačiau priemonės, kurių buvo imtasi siekiant užkardyti 

vakarietiškų idėjų ir vertybių sklaidą visuomenėje buvo nepakankamos. 

 

 

 

 

	
  


